Aapies kijken

30 januari 2018 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Ken je dat? Dat je je afvraagt wie nu naar wie kijkt? Tijdens onze 3 dagen safari naar Murchison Falls National Park keken we onze ogen uit maar werd er ook flink teruggekeken door menig bok, buffel, baviaan of giraffe. Negen blanke vrouwen achterop een boda-boda in colonne door de stad, geeft trouwens ook menig verschrikte, verraste en verbaasde blik. Terwijl wij vanaf onze comfortabele zetel (NOT) achterop de brommert op onze beurt, onze ogen uitkijken in de gekke, bizar drukke en stoffige stad Kampala, En elke dag kijk ik wandelend naar mijn boda-boda opstapplaats naar alles om mij heen inclusief de spelende kindertjes op straat. En die kijken dan weer met grote ogen naar mij; een mzungu (in het wild) met raar haar!!!! Vaak genoeg wordt het gestaar met een paar verbaasde kreten vergezeld en af en toe een wijzend vingertje. Ach, zo kijken we allemaal ‘aapies’.

Echte apen zag ik afgelopen weekend tijdens de safari in het National Park Murchison Falls. Met huisgenoten Cora & Caroline en mede-Doingoood vrijwilligster Inge reden wij vrijdag in zo’n 7 uur naar onze plaats van bestemming. Chauffeur Johnny ruilde van bus bij de grootste katholieke kerk van Kampala dus staken we nog even een kaarsje op voor ieder die ons lief is. En voor een veilige reis uiteraard. Na een smakelijke lunch, maakten we een tussenstop in een rhino sanctuary.

Onder de bezielende leiding van gids Ronald, wandelden we het park in en spotten onder een paar bomen een groepje van 4 witte neushoorns. Op nog geen 20 meter afstand … slik …. best groot zijn ze ……. En volgens Ronald kunnen ze best hard hollen …… Zijn instructie was dan ook; respecteer hen, dan respecteren zij jou. En anders de dichtstbijzijnde boom in. Letterlijk.

Fantastisch van zo dichtbij deze bijzondere, en met uitsterven, bedreigde dieren te zien. De sanctuary biedt inmiddels plaats aan zo’n 23 neushoorns. Wanneer de kudde groot genoeg is, worden de rhino’s uitgezet in hun natuurlijke woonomgeving. Tot die tijd, worden de dieren gemonitord door enthousiaste rangers die elke beweging in de gaten houden en noteren. Zo weten ze dat rhino nummer 24 onderweg is. Ook dat wordt dus in de gaten gehouden …….

Bij het naderen van het Murchison park, werden we welkom geheten door tientallen bavianen. Lekker ongegeneerd elkaar vlooien midden op de weg. Of naar ons loeren vanuit de berm. Zoals wij ook naar hen keken. Te grappig. Aan het einde van de middag kwamen we aan op onze overnachtingsplek. ’Mocht je ’s nachts willen plassen, dan kan dat, maar neem dan wel je zaklamp mee. En schijn eerst even goed om je heen. Je zou zomaar Pumba en zijn familie kunnen tegenkomen of een grazend nijlpaard.’ Een goede tip van onze Johnny! Op het Red Chili park overnacht je in een tent of een hut. En ga je met je toilettas onder je arm je tanden poetsen. Lekker back to basic.

Zaterdag stonden we in alle vroegte op, genoten van de zonsopgang boven de Nijl en maakten we een gamedrive. Ik weet niet waar ik moet beginnen, welke woorden ik moet gebruiken maar het was fantastisch!!! Overweldigende mooie natuur, veel wildlife - the Big 4 - gespot inclusief twee leeuwen. De dames knabbelden op hun prooi maar werden uiteindelijk door een kudde buffels weggejaagd. Een magnifiek gezicht! In grote stofwolken kozen de leeuwen eieren voor hun geld en gingen er vandoor. Dit alles onder de goedkeurende blikken van 3 giraffen.

Verder aten we verse ananas aan de oever van de Nijl terwijl de Hippo’s op nog geen 25 meter afstand aan het badderen waren. We zagen nog tientallen hippo’s tijdens ons boottochtje over de Victoria Nijl ’s middags. Cora merkte, terecht, op dat je van je hele leven gras eten nou ook niet echt opknapt …….. Die beesten zijn namelijk enorm! Met hele kleine oortjes. En hele gekke dikke pootjes. Onze conclusie was dan ook; sla eten = prima maar niet overdrijven dus.

Verder zagen we olifanten, krokodillen, buffels, everzwijnen, waterbokken en kleurrijke vogels. En niet te vergeten de Sausage tree; een boom waar witte ‘worsten’ in groeien. Een bijzonder fenomeen. Na de boottocht wandelden we naar de watervallen. En keken we weer onze ogen uit. En dat was het nog niet eens. Dan heb ik nog niet verteld over onze overnachting in een banda (een typische Afrikaanse hut), zonder elektriciteit maar met een geweldige wekker; een haan. De ‘mama’ die dit project runt vertelde vol trots dat ze in Denemarken en Amerika is geweest. En naast de verhuur van overnachtingen, ook nog zelf het diner kookt en de pannenkoeken voor het ontbijt bakt.

We stonden zondag dan ook, dankzij de haan, al weer vroeg op en meldden ons bij onze gids James om chimpansees te zoeken (en te vinden) in het bos. Wat een avontuur was dat! Een overweldigende stilte met alleen maar vogelgeluiden en het roepen van chimpansees! Om stil van te worden …..  Gelukkig weet James waar hij moet kijken en met een beetje hulp van zijn collega’s, stonden we regelmatig oog in oog met deze mensaap. Soms keken zij net zo verbaasd als wij. Een andere keer waren ze enorm op het gemak; lekker zitten en krabbelen. En een beetje naar ons koekeloeren. Wat was dat een fijn weekend aapies kijken!

Afgelopen week bestond uiteraard uit meer dan het weekend weg. Zo ben ik, samen met collega Jick, lekker aan de slag geweest met de boys in de drop-in centre en en met de boys in het boys home. Elke dag Engelse taalles - in allerlei vormen - spelletjes doen, puzzelen, kletspraatjes maken, aanmoedigen met voetbal en een uitje naar een echt voetbalveld! Met 11 kids en 2 volwassenen in een busje (dat past best ….) reden we donderdag naar een voetbalveldje in de stad. Ook Joris en Frank, onze lokale steun en toeverlaat namens Doingoood, balden mee. Allemaal een nieuwe groene broek dus trots op de foto. Wat een feest! Die ‘aapies’ van het boys home waren super uitgelaten en helemaal heppie-de-peppie.

Ook Isaac, de opperbaas van Agape is blij; blij met mijn bijdrage in het opstellen van de Child Protection Policy. Ik typte er deze week gelijk maar een guideline achteraan, wat ‘ application forms’ en een Code of Conduct; dan is het maar compleet en klaar. En ik ben blij dat Isaac blij is. Het kan soms zo simpel zijn.

Als echte Hollander moet ik jullie natuurlijk nog wel even deelgenoot maken van het weer in Kampala en Oeganda. Over het algemeen is het hier goed toeven. Ruim 25 graden, zon, briesje. Helemaal prima dus. In het noorden, waar we dit weekend waren, is het overigens best een stuk warmer. Kampala ligt namelijk aan Lake Victoria en heeft, ook in de droge periode, regelmatig ‘last’ van een bewolking waar af en toe een flinke bui uitvalt. De reactie op zo’n bui is overigens niet heel anders dan de reactie op een flinke bui in Nederland. Het verkeer loopt dan helemaal in de soep. En er is geen boda-boda te bekennen … Best lastig als je dan naar je volgende bestemming wil. De oh-zo-stoere boda-boda-boys houden nu eenmaal niet van regen ….. Tja.

In de drop-in center geven de boys een geheel eigen invulling aan de middag wanneer het plenst. Een kleine dansdemonstratie geven of van het klaslokaal een kapsalon maken. Met gebruik van een schaar en een stanleymes heb je binnen no-time een nieuw kapsel. Het kan allemaal en ik? Ik keek mijn ogen (weer) uit.

1. Katja:
    30 januari 2018
    Wow Carol wat een super toffe week weer en een fantastisch weekend! Heerlijk om te lezen dat je zo geniet. Als je terug bent (wat best nog heul lang duurt....) en we gaan weer wandelen moeten we maar een vervanger vinden voor de salade heb ik nu geleerd 😉. Dikke zoen 💋
  2. Marielle:
    Wat een gave verhalen en ervaringen! Geniet er van 😘
  3. Marieke Rompelman:
    30 januari 2018
    Het is echt genieten om van je sprankelende verhalen en ervaringen te lezen!
    Goed werk doe je trouwens naast al je avonturen!
  4. Ineke:
    30 januari 2018
    Big smile vanachter mijn bureau weer Carola! Leuk geschreven!
  5. Wilma:
    31 januari 2018
    Ik heb weer genoten van je blog. Leest zo lekker weg, net of je naast me zit 😊. Kijk nu al uit naar je volgende blog. Dikke kuzzzzz💋
  6. Franklin:
    31 januari 2018
    Gaf hoor. Dit zijn avonturen beleven en dit is genieten van het echte leven. Mooi. Xxx
  7. Marjolein:
    31 januari 2018
    Wat een heerlijk verhaal en wat een fantastische tijd heb je daar. Ga door met je blogs, het genieten om ze te lezen. Veel plezier nog!!!!!
  8. Paul:
    31 januari 2018
    Wat 'n leuke verslagen Carola.
    Lijkt me een fantastische ervaring ter afwisseling van de kille Strandwal in Rijswijk 😊
    Nog veel plezier in aanloop naar de Kilimanjaro!
  9. Marjolein:
    31 januari 2018
    HI Calola, zo leuk om te lezen dat je goed vermaakt met de jongens uit het weeshuis! Had je niet gedacht! Ben trots op je en kijk uit naar je volgende blog!!
  10. Rienske:
    31 januari 2018
    Wat een mooie expeditie ben je aan het afleggen! We kunnen bijna met je meekijken door je beeldende manier van schrijven ;) Enjoy! x
  11. Ilja:
    31 januari 2018
    Wat gaaf om te lezen, laat staan om echt te beleven! Geniet ervan! 😘
  12. Doralice:
    1 februari 2018
    Wat geweldig om weer even met je mee te kunnen reizen tijdens je blog. Ik kijk uit naar je volgende avonturen. Dikke 💋
  13. JVBARNEVELD:
    1 februari 2018
    Ha CAROLA wat een avonturen geweldig je hooft zit zo vol geniet er van fijn om te lezen weet je niet wat je overkomt nog veel plezier Tot devolgende blog kus
  14. Petra:
    1 februari 2018
    Gaaf Carola! Geniet, Geniet, GENIET!!!
  15. Marjolein smits:
    1 februari 2018
    Vraag me wel gelijk af.. hoe deed je je haar in dat hutje zonder elektra en dus föhn 😉
  16. Michèle:
    2 februari 2018
    Wat een te gekke avonturen lieverd! Je schrijft heerlijk en ik reis en beleef lekker een stukje met je mee. Ik had je wel graag met die toilettas en zaklamp onder je arm zien gaan. Back to basic... hahaha. Keep enjoying lief. xxx
  17. Naomi Van der Graaff:
    3 februari 2018
    Hey lieverd, Wat neem
    Je ons op een boeiende wijze mee op je reis. Heerlijk hoe je schrijft met jouw eigen humor! En fantastische kodakmomenten heb je vastgelegd. Geniet ervan!! Xx