Home is where the heart is

3 november 2019 - Mombassa, Kenia

Elke dag = complimenten-dag!
Weet je wat zo leuk is aan wonen en werken in Afrika? Er gaat geen dag voorbij of je ontvangt van iemand wel een compliment. Echt waar. Uit totaal onverwachte hoek, op een onverwacht moment. De boda-driver die vindt dat rood mij zo goed staat (heeft hij natuurlijk gelijk in), een mevrouw op straat die enthousiast roept ‘I like your style!’, een knul van 29 die spontaan mijn hand wil schudden omdat ik op een ‘Kardashian’ lijk (het haar of de billen?), een meneer in de supermarkt die spontaan het gangpad in komt rennen alleen om te vertellen dat hij mijn haar fantastisch vindt. En zijn vrouw trouwens ook. Die stond een paar meter verderop blij te zwaaien. Of de Uber-chauffeur die vindt dat ik zo goed Engels spreek en blij wordt van mijn op elkaar afgestemde outfit, een kind op een project dat lief zegt ‘you are bjoetifuul’. Mr. Banana, een sportinstructeur, die weet te vertellen dat een Oegandese dame van mijn leeftijd nooit kan wat ik allemaal kan. ‘You are very strong madam’. Of vanmiddag de dame die nieuwsgierig komt vragen in welke film ik speel want ‘you look like a movie-star!’ Hoe leuk allemaal?! Er gaat geen week voorbij of iemand geeft wel een compliment. Aan al die spontaniteit en eerlijkheid zit ook een keerzijde …..

Zo zat ik een keer achterop de boda richting een afspraak en gingen we heuvel op. Gefrustreerd over het feit dat het maar langzaam ging, riep de boda-meneer ‘you are too big!’ Met andere woorden; er mogen wel een paar kilootjes af mevrouw …. Oeps …. Of de vraag waarom ik mijn haar niet verf want ik lijk zo oud met die grijze kuif …. En laat het dan gelijk groeien want kort haar is voor mannen. En waarom ik niet netjes m’n nagels lak want zonder zie ik eruit als een zwerver …. Ja ja, pijnlijk eerlijk allemaal. Maar ik geniet ervan!

Lang geleden
Dit stukje tekst schreef ik begin juni … en nu is het begin november ….. lang geleden dat ik voor het laatst een blog plaatste dus. En er is ondertussen veel gebeurd. Heel veel. Mooie dingen maar ook een zeer pijnlijke en verdrietige dingen.

Home is where the heart is
Als er 1 ding is wat ik heb geleerd in de afgelopen periode, is dat de uitdrukking ‘home is where the heart is’ voor mij opgaat. Natuurlijk mis ik ‘Nederland’; niet zozeer het land met stakende boeren en onderwijzers en ellenlange files maar ik mis ‘mijn mensen’. Ik mis het om samen door de stad te lopen, koffie te drinken, naar de film te gaan, in de auto te kunnen springen om iemand te troosten, om samen te lachen, te huilen en het leven te vieren. Zo had ik graag Gaby willen omhelzen om haar te troosten met haar verdriet om haar moeder. Haar moedertje die in februari zo super trots op haar was met haar promotie. Op zulk soort momenten is 'home' toch echt Nederland......

Daarom was het G E W E L D I G dat Ingeborg in juli naar Oeganda kwam! Een klein beetje Nederland en 'thuis' in Afrika. Hoe tof om haar te omhelzen in de tuin van het Doingoood huis en samen ervaringen te delen en herinneren te maken! Te zien hoe zij ‘mijn’ Afrika ook in haar hart heeft gesloten. En om samen ongelooflijk zadelpijn te krijgen van een fietstocht tussen de zebra’s. En een tent te delen. Zeeziek te worden op Lake Victoria en te concluderen dat mountainbiken toch niet echt ‘ons ding’ is. Om samen te genieten van het natuurschoon, het dierenrijk en de Afrikaanse massage in de bus. En oh ja, om mij op te rapen van straat wanneer ik op een m’n platte snuit ga …. Dank je Ing dat je er was! Ik heb intens genoten!

Ik genoot ook enorm van het weerzien met ‘mijn’ meiden bij Henny’s in Kwale, Kenia! In juli was ik er voor het laatst en het was weer fantastisch om te zien hoe ze groeien; fysiek en als mensjes. Kleine Michelle spreekt ‘opeens’ een paar woorden Engels, Dani heeft benen gekregen tot onder haar oksels, Rebecca is al haar voortanden kwijt en Binti is een paar kilootjes (te veel) aangekomen. Wat veel belangrijker is, de meiden zijn happy! En ik was extreem happy om weer een paar dagen met ze op te trekken, ze te plagen, te knuffelen en te horen hoe het met ze gaat. Ook ‘verkering’ Joseph was blij mij te zien en poes Pietje vond het na al die maanden nog steeds heel gewoon om met mij mee te gaan naar mijn kamer.

De feestvreugde werd enorm verhoogd door het succes van de GEF Kenya Classic 2019. Ruim 80 deelnemers fietsten op hun mountainbike (zij wel) door barre omstandigheden van de Kilimanjaro, Tanzania naar Kwale, Kenia om de projecten van de Girls Empowerment Foundation (financieel) te ondersteunen. Wat een bikkels en doorzetters! En wat een leuke groep met mensen! Fietsen kunnen ze maar feestvieren ook!

En hoe leuk was het om Chantal in het door ons zo geliefde Kenia te ontmoeten! Ruim 1 1/2 jaar geleden hadden we onze eerste koffiedate in Rotterdam. En nu een koffie-, en lunchdate, aan het hagelwitte strand van Diani Beach. Heerlijk om ervaringen te delen en fantastisch dat ze een donatie heeft gedaan van uitwasbaar maandverband aan de meiden van Henny’s! Lees vooral haar boek ‘Op hoge hakken in Afrika’! Over het volgen van je hart. En vallen en opstaan.

Wie ook hun hart volgen zijn Katja & Dennis. ‘Mijn’ zo geliefde Koffie&Zo hebben ze verkocht en ze zijn onderweg naar een ander avontuur. Super trots op ze dat ze dit durven en vooral doen maar waar drink ik in januari koffie? Ach, dat maakt ook eigenlijk niet uit. Het gezelschap is belangrijker.

De bevestiging dat ‘home is where the heart is’ voor mij klopt (leuke woordspeling …), kreeg ik door mijn verblijf in Malawi. Malawi? Ja, Malawi. Ook een bestemming van Doingoood (terecht!). In 2018 solliciteerde ik bij een bedrijf in Malawi maar zag er toch van af; arm land, geen hele bruisende hoofdstad. Niks voor mij dus. Nou, daar kom ik op terug. Met pijn in m’n hart vertrok ik eind oktober na 6 weken Malawi. Super vriendelijke mensen, heerlijk klimaat, hartverwarmende projecten, prachtige natuur, heerlijk vertoeven aan Lake Malawi en genoeg te beleven in hoofdstad Lilongwe! Of waren het de gekookte eitjes van collega Sanne? De super leuke weken met de Social Safari? De koppen koffie met collega Lotte? De avondjes jazz bij 4Seasons? M’n nieuwe beste vriendinnetje Izy? Gelukkig mag ik nog een keer terug want ook daar ligt nu een stukje van mijn hart.

Het Oegandese deel van mijn hart brak eind september toen het Doingoood huis in Kampala bruut en gewelddadig werd overvallen. Wat een trauma voor onze deelnemers! En voor onze collega’s ter plaatse …. Heel langzaam herstelt iedereen zich en worden de gebroken harten gelijmd. Terwijl ik dit schrijf, geniet ik van zon, zee en strand in Kenia en voel ik mij thuis want mijn hart is hier.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Edwin:
    3 november 2019
    Lieve schat, het was fijn om weer een paar dagen bij jou thuis te komen bij onze projecten! Heerlijk elkaar afzeiken maar met liefde. Hou je lach vast en geloof alle complimenten maar ook die andere eerlijke Afrikanen ;-) X
  2. Heleen:
    3 november 2019
    Prachtig verhaal weer, en veelzeggende foto's. Genieten! Wat fijn dat je jouw thuis daar gevonden hebt. Ik ben nog nooit in Afrika geweest, maar als ik jouw blogs lees, denk ik dat ik dat toch echt een keer moet doen. Blijf vooral schrijven en mooie foto's maken, ben ik ook een klein beetje daar XX
  3. Mirjam Lems:
    3 november 2019
    Ohh wat heerlijk om weer van je te horen. Fijn te zien dat het goed met je gaat en dat je daar ten volste het leven leeft. Prachtig. Dikke knuffel
  4. Cynthia:
    3 november 2019
    Heerlijke blog weer! En mooie foto's! Ennuh ik wist niet dat je ook op de mtb had gezeten ;-) Was n gaaf avontuur met z'n allen. Eén groot feest! Geniet van je thuis X
  5. Peter Hoebeke:
    3 november 2019
    Heerlijk weer een stukje over jou en Afrika te lezen. Ja het leven is daar echt vollop leven met zijn heerlijke en keiharde momenten. Waarom werden jullie in hemelsnaam overvallen, en door wie ? Ook mijn ervaring, de afrikaanse recht voor z n raap. Vooral van de oudere damens van de stam kreeg ik het nodige te horen onder andere dat volwassen mannen geen korte broek horen te dragen. En mijn lange haar toen werd door een huishoudster zonder pardon gekortwiekt. Maar na een paar maanden diep ademhalen beviel het me wel die direkte aanpak. Heb jij in een wildpark gefietst? Welke? Hier hebben we ondertussen de kachel aan en berwachten we vanacht de eerste sneeuw. Even een hhel ander leven.🥴. Bedankt voor je verhaal en de groetjes he.
  6. Sylvia Schafthuizen:
    3 november 2019
    Wat super om weer wat van je te horen. Zo fijn dat het goed met je gaat en dat je nog steeds volop geniet. Dikke kus 💋
  7. Franklin:
    3 november 2019
    Prachtig. Nederland mist je wel hoor ( en ik ook hoor) Afrika heeft veel geluk met jou daar. Xxx
  8. Marjolein:
    3 november 2019
    Hi lieve Carool, wat er verhalen! We moeten onze telefoon dates weer instellen xxx mar
  9. Antoinette:
    3 november 2019
    Wat geweldig om over je avonturen te lezen. Ik begrijp je gemis maar als ik je verhalen lees mis ik Afrika. Vanaf nu is thuis altijd anders. Thuis is de wereld, die geweldige planeet met zoveel moois, liefs en wreeds. Maar toch bovenal de vele positieve mensen, plaatsen, landschappen, dieren.... kortom positief leven ❤️
  10. Hanneke:
    Prachtig mens ben je! Dikke knuffel 😘😘
  11. Monique:
    3 november 2019
    Heerlijk om weer een blog van je te lezen! Fijnd at je zo geniet en ook fijn dat je af en toe bezoek krijgt
    daaro!!! ik hoop je te zien in januariiiiiiiii! Miss you girfriend XXXXX
  12. Janneke:
    3 november 2019
    Hai Carol. Wat fijn je weer te horen! Wat een schrik en verdriet en spanning van de overval. Maar wat fijn om je ook zo positief en vrolijk te horen! Tot januari! Fijn om je weer te zien!! Liefs Janneke
  13. Wilma:
    Trots op jou ❤️❤️
  14. Gaby:
    4 november 2019
    Lief vriendinnetje, ik wil jou ook heel graag vasthouden, maar je verhaal en je foto's verwarmen mijn hart XX
  15. Marieke Rompelman:
    4 november 2019
    Leuk om weer wat van je belevenissen te lezen en wat een prachtige foto’s!
  16. Linda Hartensveld:
    5 november 2019
    He, leuk weer van je te horen! En, weer zo'n heerlijk verhaal.....echt goed om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt. Ik lees dat je in januari weer naar Nederland komt. Is dat zo maar even of is je Afrika-avontuur dan echt afgelopen?

Het beste! x Linda
  17. Jannie van Barneveld:
    8 november 2019
    LIEVE CAROLA WAT EEN AVONTUREN GEWELDIG IK WENS JE NOG EEN GOEDE TIJT EN TOT IN JANUARIE EENDIKKE KUS