In de war

25 februari 2018 - Kilimanjaro Nationaal Park, Tanzania

Daar zaten we dan op zondagochtend om 10.00 uur in een (braaf) kringetje; de 17 Kili-climbers voor de officiële briefing door oppergids Genes. Over de route, de gevolgen van hoogteziekte, what to do and what not to do, over pole-pole en super-pole-pole lopen, number 1 & number 2 doen, water drinken, safety first en ‘het gezellig’ hebben. Echt waar; het woord ‘gezellig’ viel.

Na de briefing, volgde onze eerste medische check. Een soort 0-meting en daarna het controleren van de op het bed uitgestalde spullen. Stiekem voelde ik het tijdens de briefing een beetje gaan kriebelen. Of zijn dat de gevolgen van het slikken van Diamox? Morgenochtend vertrekken we. Poeh. Spannend. Vanaf onze lodge is de Kilimanjaro (soms) goed te zien. Vandaag openbaarde zij zich in volle glorie aan ons. Vast een goed teken :-)

Voordat we vandaag aan de briefing konden beginnen, moest ik uiteraard Oeganda/Kampala verlaten. Niet alleen de stad met al zijn gekkigheden achter mij laten maar vooral de boys! Wat was vrijdag een vreselijke dag. Heb het trouwens ook super leuk gehad want het olijke duo Frank & Joris kwam gezellig een biertje drinken en een hapje eten in ICU Guesthouse. Samen met Anne, Thijs en Merel een super gezellige avond gehad en daarmee op een fijne manier een bijzondere periode afgesloten. Een mens zou van al deze emoties volledig in de war raken!

Waar ik zeker in de war van raakte, wat het ‘resettelen’ van Mutumba. Ik mocht afgelopen maandag mee om hem naar huis te brengen. Wat een dankbaarheid van zijn familie dat hij er weer is. Zijn tante ging nederig door haar knieën terwijl wij in het mini-huisje op de enige bank mochten zitten. Met open armen werd het joch ontvangen op school door de hoofdmeester. En Mutumba? Die liet op geen enkele manier blijken wat hij hier nu allemaal van vond. Boos worden, lief doen, vragen stellen; op niets kwam een reactie. Als dat maar goed gaat ……..

Wat deze week zeker goed ging, was mijn officiële evaluatiegesprek met Isaac. Ik kan mij bijna niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een officieel beoordelingsgesprek heb gehad met een leidinggevende. Ik werd er gewoon bijna een beetje zenuwachtig van. Met grote zorgvuldigheid had Isaac ons gesprek voorbereid. En hij wist een paar hele rake en mooie dingen te zeggen. Allemaal super positief wat mij een enorm goed gevoel gaf. Fijn dat ik echt heb kunnen bijdragen; zowel in het (dagelijks) leven van de jongens als bij de organisatie Agape. Isaac was ook heel benieuwd naar mijn bevindingen. Toen ik hardop uitsprak hoe ik de afgelopen periode heb beleefd, voelde ik pas echt wat het met mij heeft gedaan. Het land, de mensen, de ellende en armoede, het plezier en vooral de jongens zijn enorm in mijn hart gaan zitten. Ik hield het dan ook niet droog. En dat was niet de laatste keer deze week.

Om mijn periode bij Agape goed af te sluiten, had ik bedacht dat ik graag met de jongens wilde gaan doen wat zij het allerliefste doen; voetballen! Op donderdag vertrok er dan ook een busje met boys vanaf de boys home en een busje vanaf de drop-in richting voetbalveld. Flessen water en cola mee en ballen maar! Je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel plezier die gastjes hadden door 1 1/2 uur achter een bal aan te mogen hollen. En bloedfanatiek. Wat een feest!

Wat ook een klein feestje was, was om donderdag de schaar in mijn haar te laten zetten. Het spijt mij Danielle maar ik heb het niet voorgehouden tot eind maart ……. Ik wilde toch graag nog een beetje knap die berg op. Dus op de brommert naar de andere kant van de stad en voor het enorme bedrag van omgerekend € 15 een hele fijne hoofdmassage en een paar meter haar minder. Met een fles haarlak Ultra Strong onder mijn arm geklemd, ging ik als tevreden mens terug naar m’n tijdelijke stekkie.

En toen was het vrijdag ……. Voor de laatste keer op de boda-boda, voor de laatste keer pocho&beans eten, voor de laatste keer getuige zijn van vrijdag-wasdag, voor de laatste keer op de foto, lachen, gek doen, plagen, memory spelen, een goed gesprek, een natte zoen van Anna en Jeremiah en voor de laatste keer een knuffel. Ik heb zelf in de DO’S en DONT’S voor vrijwilligers opgenomen dat ‘excessive hugging’ een DON’T is. Daar heb ik mij vrijdag weinig van aan getrokken. En volgens mij vond iedereen dat best.

De kids hadden op beide locaties hard voor mij geknutseld (dank je wel Tine en Marriet!). Ik kreeg dan ook een boek met tekeningen, (liefdes)briefjes en mooie toespraken van de jongens. In de boys home werd door de jongens en de staff hard voor mij gebeden; voor een veilige climb, een mooie vakantie en vooral een veilige thuiskomst. We hebben ons gek geknuffeld. Toen ik door de poort stapte, stonden ze met vochtige oogjes op een rijtje naar mij te zwaaien. Mijn hart brak. Bij ‘thuiskomst’ vroeg Anne heel lief hoe mijn dag was geweest. En daar kwamen de waterlanders (weer). De realiteit van de dag was wel dat ik mijn spullen moest gaan pakken. De volgende ochtend stond de taxi om 08.00 uur op de stoep om mij naar het vliegveld te brengen. Met enige vertraging, de president wilde namelijk ook graag een stukje vliegen, vertrok ik zaterdag en landde 1,5 uur later in Tanzania. Een nieuw avontuur wacht mij! Super spannend en heel tof om dit te gaan doen. We hebben een toffe groep mensen, ervaren gidsen en goede zin en een hoop mensen die in ons geloven, ons hebben gesteund en mooie projecten waarvoor we dit doen. Dus. Ik zorg dat ik morgen uit de war ben en mij volledig focus op de aankomende 8 dagen. Kilimanjaro; here we come!

1. Katja:
    25 februari 2018
    Wow Carol wat een bijzondere week heb je weer achter de rug! Ik ben echt trots op je, wat een super mooi werk heb je verricht! Nu de ‘Kili’.....heel veel succes, you go girl! Kom gezond en heelhuids terug! Dikke zoen 💋😘
  2. Naomi Van der Graaff:
    25 februari 2018
    Hey lieffie, poeh wat een week heb je achter de rug en je doet wel ff he?! Jemig wijffie wat knap! En nu hop die berg op!!! Ik denk aan je hoor. You Go for it girl! You can do it!! In het Engels klinkt het net wat sexyer toch?! 😂😂
  3. Monique:
    25 februari 2018
    Jij HELDIN!!!! Wat een machtige ervaringen heb je opgedaan, wat een mooie momenten voor in je rugzak. A life changing event. In de breedste zin van het woord. En nu weer een stap verder. Sjeeeesssss. Good luck lieverd, love you, ik denk aan jou . Dikke kus❤️
  4. Marian:
    25 februari 2018
    Met plezier je stuk gelezen. You go girl!
  5. Marjolein smits:
    26 februari 2018
    Hup carol! Klinkt prachtig je tijd bij de kids.. nu hop die berg op en doe voorzichtig!
  6. Marjolein:
    26 februari 2018
    Je straalt “genieten” uit met die mooie boys🔝

Onderweg op de Kili weer genieten ⛰

☘️☘️☘️ heve fun😘
  7. Linda Hartensveld:
    26 februari 2018
    Dit had je toch nooit willen missen zeg.....wat zijn de weken hard gegaan. Nu je laatste doel verwezenlijken; op naar de top!! Zet hem op. x Linda
  8. Mariëlle:
    26 februari 2018
    Top Carole, wat een rollercoaster ... heel mooi. Voorzichtig met die berg hè, en heel veel plezier, en kom vooral veilig terug. 😘
  9. Loes Visser TER WEELE:
    26 februari 2018
    Hi Carola, ook ik volg je belevenissen op de voet. Geweldig om te lezen. Wat een avontuur!
    En nu de berg op. Geniet ook daar weer van. Voorzichtig en veilig weer beneden komen. Liefs Loes Visser
  10. JVBARNEVELD:
    26 februari 2018
    Ha Carola wat een belevenissen en wat een emoties wat ga je hechten aan mensen En nu de Berg op doe voorzichtig geniet en kom veilig beneden veel liefs
  11. Caroline:
    26 februari 2018
    Hi Carola, Wat een mooie foto''s zeg! De laatste weken ook om gevlogen zeker. Ben je klaar voor de klim. Heel veel succes, geniet ervan en doe voorzichtig.
    Lieve groet.
  12. Ilse:
    26 februari 2018
    Mooi geschreven Carol, de emoties komen erg goed door! Een super ervaring die je je leven niet meer vergeet, altijd in je hart en een berg ervaringen waar je altijd met warme gevoelens aan terug zult denken. ❤️
  13. Olaf:
    26 februari 2018
    Wat een verhaal, mooi geschreven en je voelt je emotie door de humoristische zinnen heen.
    Heel goed werk van je, veel kids blij gemaakt.
    Op naar de berg je kunt het.
    Succes, je coach
  14. Michèle:
    28 februari 2018
    Zit hier gewoon zelf met tranen in mijn ogen. Herkenbare verhalen. Nu hop die berg op mop! Zet 'm op. x