Ok, but first coffee!

5 augustus 2018 - Kwale, Kenia

Eind maart dit jaar kwam ik terug van mijn reis naar Oeganda, Tanzania en Kenia. Mijn laatste blogs had als titel #nooitmeernaarhuis …… En daar zit ik dan, 4 maanden later, met een Stoney, laptop op schoot, op het terras van Jumbo Hilltop Lodge in Kwale Kenia deze blog te typen ……. Hoe is dat toch zo gekomen, kun je je afvragen. Heb je even?

Om jullie niet helemaal in de war te brengen met mijn gedachtenkronkels, komt het er kort en bondig op neer, dat ik enorm geraakt was door het vrijwilligerswerk in Oeganda; het werken met de straat-kids, de impact die ik had op hun leven, de bijdrage die ik leverde aan het project. Daarnaast stond nog steeds op mijn bucket-list ‘wonen en werken in het buitenland’. Ik dacht altijd dat dat werk in mijn vak moest zijn en het wonen dus in een grote ontwikkelde stad met grote(re) bedrijven. Voor mij was niet direct 1+1 = 2. Want ik vond natuurlijk ook van alles van mijn ideeën en gedachten. Was het niet tijd voor een grote-mevrouwen-baan? Ik was toch al op reis geweest. Was dat dan niet genoeg? Ik kon toch zomaar niet weggaan? Ik ben toch geen ontwikkelingswerker of social worker? Totdat een wijze vrouw tijdens onze wekelijkse walk&talk of noodzakelijke koffie (dank je Katja!) tegen mij zei; 'heb je die grote-mevrouwen-baan al niet gehad? En volg je hart want dat klopt.' Tja, wat moet je dan?

Voor mij startte toen de grote zoektocht naar contacten, organisaties, ingangen en mogelijkheden die mij terug naar Oost-Afrika zouden brengen. Om niet helemaal ‘afhankelijk’ te zijn of iemand mij wel zou willen, bedacht ik mij dat mijn ervaring met het beklimmen van de Kilimanjaro ook een goede business-case zou zijn. Dus zette ik, in samenwerking met een paar power-vrouwen, de Kilimanjaro Journey op (www.kilimanjarojourney.nl). Ondertussen babbelde ik mij de blaren op m’n tong, stuurde mails, liet mij introduceren, luisterde naar ervaringen van anderen, liet mij inspireren, werd ik lid van vacature-websites, zette mijn appartement in de verkoop en stuurde mijn c.v. de wereld rond. Ook naar Naaldwijk. Of all places ….. En toen ging het rollen.

Eind meid sprak ik voor het eerst met Edwin, bestuurslid van de Girls Empowerment Foundation (http://www.girlsempowerment.nl). Onder het genot van een ‘bakkie’, vertelde hij over de stichting, de meisjes in Kenia en over de zorg van het bestuur. Hoe zorgen we ervoor dat er over 10 jaar nog genoeg middelen zijn om voor de meiden te zorgen? Hoe kunnen we meiden die niet meer in Henny’s Children’s Home wonen ook ondersteunen? Bijvoorbeeld met het vinden van een job of het opzetten van een eigen business. Daar zag hij, en ik ook, een schone taak voor mij! Na een gesprek met het voltallige bestuur, kwam midden juni het verlossende woord; we doen het! En begin juli bepaalde we mijn definitieve vertrekdatum …….

Ondertussen was ik ook tot overeenstemming gekomen met een koopster over de prijs voor mijn appartement en de overdrachtsdatum werd vastgesteld. Toen werd het allemaal wel heel echt ….. Ondanks wellicht een heleboel onzekerheden, wilde ik dit zo graag doen! Recht uit mijn hart. Helpen om de meiden in Kenia een toekomst te bieden. Girl power!

Ik zal jullie niet vervelen met mijn oeverloze gesjouw met spullen, het uitzoeken, inpakken, weggooien, verkopen en verhuizen. Wat heeft een mens, wanneer je mij bent en 16 jaar op hetzelfde adres woont, toch een hoop zooi! Naast het sjouwen, het regelen van verzekeringen en een briefadres, inentingen en malariapillen, het opzeggen van abonnementen, was het ook een hele bijzondere periode; hulp, steun en (h)echte vriendschap. En toen begon ook het gedag zeggen en het afscheid nemen ….. Kees naar z’n nieuwe huis brengen, laatste keren naar het strand en laatste keer walk&talk, lunch- en eetafspraken, laatste keer North Sea Jazz, nog even het concert van Justin Timberlake meepakken, laatste keer de schaar in m'n haar en, uiteraard, koffie en zo bij Koffie&Zo.

En toen stond ik bepakt en bezakt op Schiphol. M’n hart vervuld om voor 80 wees-meiden in Kenia aan de slag te gaan; hen een huis, thuis, onderwijs en toekomst te bieden. Nu en over 10 jaar. Maar ook met een hart vervuld van verdriet. Om mijn Hollandse meisjes, besties en BFF’s achter te laten. Wat ga ik jullie missen! Zonder jullie steun had ik dit niet gekund! Ok, but first coffee! Want die gewoonte zet ik in Kenia natuurijk gewoon voort!

1. Monique Delfgaauw:
    5 augustus 2018
    Hoe gaaf is dit! En hoeveel mensen zullen jou benijden om je lef, moed, enthousiasme en doorzettingskracht!
    Een diepe buiging voor jou! Ik kijk uit naar je volgende verhalen! Dikke kussss Monique
  2. Krista:
    5 augustus 2018
    Ha Kanjer, wat weer een heerlijk verhaal! Veel plezier en succes daar en heel veel mooie belevenissen en ervaringen.
    Lieve groet,
    Krista
    Heb je rode hakken meegenomen?😉
  3. Wim:
    5 augustus 2018
    Bewonderenswaardig hoe jij je wilt inzetten voor jouw medemens
  4. Loes Visser TER WEELE:
    5 augustus 2018
    Wat stoer, dat je zo je hart durft te volgen. Heel, heel veel succes! Liefs
  5. Marlene:
    Lieve lieve Carola,

Wauw wat een mooie inspirerende vrouw ben jij toch, onwijs goed dat jij je hart volgt en wat een toffe job, die meiden zullen dolgelukkig met jou zijn!

Ik ga je verhalen zeker lezen dus blijf deze heerlijke blogs schrijven.

Veel liefs en een knuffel💋
  6. Petra:
    5 augustus 2018
    Gaaf Carola. Weet zeker dat je er een succes van maakt. Vergeet niet onderweg volop ervan te genieten. Lfs uit Holland
  7. Yvonne:
    5 augustus 2018
    Wauw Carola wat een moed, super gaaf dat we via dit medium weer je ervaringen mogen mee beleven. Go for it girl👍💪. Lieve groetjes😘
  8. Therry Simonis:
    5 augustus 2018
    Wat een doorzettingsvermogen, moed en kracht heb jij toch. Weet ook zeker dat het je in Kenia gaat lukken 💪💪💪 Heel maar dan ook heel veel succes daar en ik zal je zeker blijven volgen 😘
  9. Heleen:
    5 augustus 2018
    Lieve Carola, het is zover, nu dus voor het echie! Die meiden boffen met jou. Girl power in het kwadraat! Heb een fantastische tijd in Afrika, heel veel succes, geluk & plezier XX
  10. Aria:
    5 augustus 2018
    Mooi verwoord allemaal Carola! Gaaf dat je dit allemaal gaat doen! Heel veel succes en plezier en mooie momenten!
  11. Hanneke:
    5 augustus 2018
    Hee lieverd, wat een inspirerend verhaal en wat een lef om uit je veilige omgeving dit avontuur aan te gaan. Al die lieve meiden in Kenia gaan boffen met jou! Dikke knuffel xx
  12. Katja:
    5 augustus 2018
    Lieve Carol, die grote mevrouwen baan hebben we zeker allang gehad. Nu alleen nog maar dingen doen waar je echt blij van wordt. Ik ben zo trots op je hoe jij echt je hart volgt! (beetje jammer dat dit niet om de hoek kon 😬). Geniet vooral! Dikke zoen 💋😘
  13. Alex:
    Lieve Nicht

Echt heel veel respect. Top dat je dit doet. Heel veel succes.

Dikke Xx Alex
  14. Edwin:
    5 augustus 2018
    Mooi...... ben nu al nieuwsgierig naar de volgende. Liefs en tot snel!
  15. Marieke Rompelman:
    5 augustus 2018
    Weer genoten van je beschrijving en overwegingen naar een andere invulling van je leven!
    Geweldig om je hart te kunnen volgen!
    Veel succes daar met de meiden en ik vind het super leuk om je verhalen te volgen.
  16. Franklin:
    5 augustus 2018
    Zoveel respect voor jou en je nuchtere doorzettingsvermogen. Top geschreven. Miss you already.
  17. Carolien Tolenaar:
    5 augustus 2018
    Je bent een kanjer met je hart op de juiste plek. Altijd al geweten maar deze stap bewijst het nogmaals! Stoer maar ik zal je zeker volgen en wens je een onwijs mooie tijd en de 'meisjes' krijgen met jouw het juiste voorbeeld; Powervrouw! Veel liefs, je 'tweelingzus'
  18. Claudia:
    5 augustus 2018
    Petje af Carola, echt bewonderenswaardig dat je dit avontuur aangaat. Ik wens je een inspirerende reis toe.
  19. Mirjam Lems:
    5 augustus 2018
    Lieve Carola, respect! Als je doet wat je leuk vindt ga je nooit naar je werk. Heb bewondering voor je en ga je volgen. Dikke knuffel❤️💋
  20. Henriette:
    5 augustus 2018
    Geweldig om te lezen Carola! Respect en super gaaf en goed dat je je hart volgt! Zet hem op daar voor de meiden, go for it & geniet!
  21. Stephanie:
    5 augustus 2018
    Wat ontzettend gaaf, stoer en mooi wat je doet! Heel veel succes en plezier en ik kijk uit naar je volgende blog! 😘
  22. Rob van Halderen:
    5 augustus 2018
    Hi Carola, hier het verhaal van een andere dappere dame, Jolanda van den Berg. Zelfde motivatie als jij, nu alweer een aantal jaren geleden, met geweldige resultaten

Heel veel succes
  23. Jacqueline Bakker:
    6 augustus 2018
    WoW Carola, wat een mooie én moedige stap!, respect! Wens je een bijzonder goede tijd met de nodige successen en voldoening toe. Liefs & take care
  24. Marjolein:
    6 augustus 2018
    Lieve Calola, jij doet wat heel veel mensen stiekem ook
    willen doen. Live our dream💋
  25. Sylvia Schafthuizen:
    6 augustus 2018
    Want ben je toch een mooi mens van binnen en van buiten! Blij dat je mijn leven even hebt geraakt 😍. Van jou heb ik geleerd altijd je hart te volgen. Super veel succes Carola! En ik blijf je volgen op je prachtige avontuur in Kenia. 😘
  26. Marjolein:
    6 augustus 2018
    Hoe mooi is dat: met al je ervaringen (door hard werken) en kennis/ervaringen uit jouw “ grote-mevrouwen-banen” bijdragen aan een betere toekomst voor deze meiden. Ik zeg: goed besig en suksesvol 😘 Wees trots op jouself en geniet
  27. Astrid:
    Lieve Carola

Ik ben supertrots op je . Wat een enorme stap . Ik heb diepe bewondering voor jou dat je op deze manier doet wat je hart je ingeeft. Ik wens je heel veel plezier in Kenia. En wacht op je volgende verhaal. Want schrijven dat kun je ook😀. Dikke knuffel💗
  28. Michèle:
    Lieve Carola,

Prachtig recht ui het hart geschreven weer. Zo reizen we een stukje met je mee.

Veel liefs, Mies
  29. Astrid:
    6 augustus 2018
    Wow wat een mooi avontuur ga jij weer tegemoet. Stoer dat je deze stap hebt genomen. Heel veel plezier en succes. En ik ga je prachtige verslagen natuurlijk weer lezen!
  30. Henk Jan Kamerbeek:
    6 augustus 2018
    Nou Carola, ik zal je ook missen! Succes daar!
  31. Naomi Van der Graaff:
    6 augustus 2018
    Lieffie, wat een heerlijk verhaal, zoals alleen jij dat kan schrijven. Door de Keniaanse temperaturen hier, ben ik toch een beetje bij je.. :-). Kus!
  32. Krien:
    6 augustus 2018
    Met het delen van je verhaal zijn we heel dicht bij jou ondanks dat je ver weg bent. Maak er wat moois van en blijf ook aan je zelf denken. Je bent een toppertje.
  33. Anneke:
    7 augustus 2018
    Lieve dada, super cool dat je je hart volgt, ik kijk uit naar je wat je gaat doen en beleven en see you soon! Kus!
  34. Linda Hartensveld:
    7 augustus 2018
    Girl power is gezegend met zo'n power vrouw als jij! Maak er iets heel moois van.
    Liefs - x
  35. Wilma:
    Kanjer!!
  36. Clarinda Gros:
    7 augustus 2018
    Om 10 uur is het hier ook first coffee. En onder de koffie zit ik jouw blog lezen. Heb gewoon traantjes in de ogen. Follow your heart. En jij doet het gewoon. Rijkdom zit in je hart en wat rijk dat jij deze meiden een kans biedt voor een mooiere toekomst. Women in control. We blijven je volgen xx
  37. Ingeborg:
    7 augustus 2018
    Fijn te horen dat je goed geland en aangekomen bent! Kijk uit naar je vervolgverhalen en avonturen. Liefs en tot spreeks. xxx
  38. Linda Ydema:
    7 augustus 2018
    Zo hé Carola wat een dapper wijf ben jij en wat stel je je prachtig kwetsbaar op door te delen en te doen. Respect. Dát is kracht. 💋
  39. Magchelina:
    8 augustus 2018
    Het roer om! Heel mooi! X
  40. Rachela:
    8 augustus 2018
    Lieve Carol, ik hoorde over je mooie plannen en heb je helaas zelf niet meer gedag kunnen zeggen. Maar ik blijf je zeker volgen. En hoe mooi is het om je hart te volgen en iets te kunnen betekenen voor deze meiden. Meid, you're gonna rock it!!! Op hoge hakken of toch tefa slippers😜. Succes en ik lees je graag weer xxx Rach
  41. Mariëlle:
    9 augustus 2018
    Lieve Carola, wat je nu doet - dat is pas echt een grote-mevrouwen-baan.Meer nog een grootse-mevrouwen-baan! Ben supertrots en bewonder je heel erg voor je moed en inzet. Dikke kus, Jel 😘😘😘
  42. Marjan:
    9 augustus 2018
    heel veel succes in Kenia. Gaat je vast goed af daar.