Be careful what you wish for!

9 augustus 2018 - Kwale, Kenia

Ruim 70 meisjes, 100 leerlingen,1 school, 1 weeshuis, 1 blanke meneer, 5 hockeymeisjes, 1 sportdag, 1 semester-afsluiting, 1 pool-party, 53 bordjes patat, ontelbaar veel samosas, 6 optredens, 1 kerkbezoek, 8 gesprekjes, 6 katten, 2 teams en 1 nieuw vriendje. Dat is in het kort, mijn eerste week in Kenia.

Blanke meneer
Bij aankomst op de luchthaven van Mombasa stond Edwin mij op te wachten. Hij was een paar dagen eerder al naar Afrika gevlogen om de fietsroute van Arusha/Tanzania naar Kwale/Kenia met eigen ogen te bekijken. Je moet namelijk niet alles geloven wat je op Google maps ziet. Voor de fiets-enthousiastelingen; in 2019 wordt deze fietstocht gereden waarbij de opbrengt voor de meiden van de Girls Empowerment Foundation is … Dusss ……..

Wachtend op een Keniaanse sim-kaart, zag ik mijn grote lokale vriend en taxichauffeur Benard. Nog nooit iemand zo verbaasd naar mij zien kijken. Toen het doordrong dat ik het echt was, wist heel de airport dat Benard blij was om mij weer te zien :-)

Teams, meiden en leerlingen
Maandag en dinsdag maakte ik kennis met het team van Henny’s Childrens Home en met het team van Henny’s Academy. M’n stappen-app maakte overuren want Edwin vond het fijn om te wandelen naar de locaties. De heuvels van Kwale zijn natuurlijk niets vergelijken bij de Kili, dus ik stapte zonder te mopperen, vrolijk achter hem aan. Allerhartelijkst was mijn ontvangst op beide locaties. Uiteraard ook een beetje onwennig; ‘wat komt ze nu precies doen’. Daar komen we met elkaar vast wel uit. Ook onwennig, voor hen dan, was de kennismaking met de leerlingen op school en de meiden uit het huis. Een grote blanke mevrouw met echt heel raar haar ….. En oh ja, ze sprak ook nog een beetje Swahili.

Tijdens een informele lunch bij Jumbo Hilltop met de teams, leerden we elkaar een beetje beter kennen. Er ging van alles mis met de bestellingen dus hebben we ook heerlijk onbedaarlijk met elkaar gelachen!

Hockeymeisjes
Edwin en ik waren niet de enige Hollanders in Kwale bij de projecten van GEF. Via de HDM Youth Academy waren Eva, Eveline, Puck, Cato en Janneke al ruim 2 weken in Kenia. Ze hadden hard gewerkt op beide locaties en genoten van 2 dagen safari. Bij hun terugkomst aten we gezellig samen. Dat waren de eerste van vele samosas die nog verorberd gingen worden door de jongedames!

Sportdag en semester-afsluiting
Voor woensdag stond er een sportdag op de planning bij de Henny’s Academy georganiseerd door de hockeymeisjes. Voordat ik het wist, was ik Hoofd Springtouwen. Heb nog nooit zo vaak in mijn leven hardop in het Engels geteld. Goede oefening trouwens. Er werd gevoetbald, natuurlijk, gehockeyd, hoe kan het anders, een estafette gedaan en bloedfanatiek touwtje gesprongen. De kids hadden een geweldige dag en ik eigenlijk ook. ’s Avonds hadden we ‘het laatste avondmaal’ met Edwin want hij vertrok ’s nachts alweer naar huis. Het Varend Corso, en nog wat andere school- en privé-dingetjes, wachten om hem. Thanks Edwin voor de ‘soft landing’ in Kwale!

Donderdag was wederom een speciale dag; de semester-afsluiting op de Henny’s Academy. De ouders van de leerlingen waren uitgenodigd en volgens goed Afrikaans gebruik, begon de afsluiting een half uur later dan aangekondigd en duurde zeker een uur langer. Pole pole en hakuna matata! Naast de toespraken door de head-master en zijn deputy, de introductie van het schoolteam, de optredens door alle klassen (schattig!), werd ik officieel aan de ouders voorgesteld als Madama Carola - director from Holland .. Nog nooit zo snel promotie gemaakt! Heb ik toch die grote-mevrouwen-baan te pakken! Hahahahaha! Ja ja, be careful what you wish for peepels!

En toen was het tijd voor een poolparty! En 53 bordjes patat. Wat een feest. Wat een hoop blije gezichtjes. De hockeymeisjes namen de wees-meiden na de semester-afsluiting mee voor een paar uurtjes plezier in het zwembad en de speeltuin van onze lodge. Zo’n middag sluit je natuurlijk af met frietjes!

Vriendjes
Hartverscheurend was op vrijdag het afscheid tussen de meiden …. Lieve briefjes gingen er over en weer, vriendschappen voor het leven waren er gesloten in die 3 weken. Terwijl de meiden knuffelden, had ik samen met Home-manager Winnie een paar lastige gesprekjes met een aantal oudere meiden in het huis. De eerste stappen zijn gezet om mijn opdracht te vervullen.

Zaterdag gunde ik mijzelf een dagje niets; lekker met koffie, een boek en muziek op een bedje bij het zwembad. Terwijl Nederland losging tijdens de Canal Parade, genoot ik van het Keniaanse winterweer. Echt waar, winterweer. Bij het opstaan is het een graad of 15 - 18. Overdag gemiddeld 25 en ’s avonds weer een graag of 21. Best koud dus volgens alle Kenianen. Je moet dus niet gek opkijken wanneer je iemand tegenkomt in een winterjas. Zittend bij het zwembad werd ik goede vrienden met het allerkleinste poezen-kind van de lodge. En een herrie dat dat beestje maken kan!! Ik noem hem dan ook Pietje. Van zeurpiet. Sindsdien miauwt hij elke ochtend en avond de oren van m’n hoofd omdat hij ook wat lekkers wil. Ik heb er dus een schattig vriendje bij! En weet je, in het weeshuis ben ik inmiddels ook thuis en heb ik er een paar vriendinnetjes bij. Zij leren mij Swahili, ik leer hen Engels, we doen spelletjes, lezen boekjes en ze giechelen wat af om mijn verhalen over Holland. Ze moesten ook heel hard lachen om mij tijdens de kerkdienst. In onze mooiste jurk gingen we op zondag hand-in-hand naar een dienst. In het Swahili … Tja, dan kan het gebeuren dat ik niet ga zitten wanneer dat wel de bedoeling is. Of te laat opsta. Of op het verkeerde moment Amen zeg. Hilariteit alom.

Voor de aankomende week heb ik afspraken gepland staan met de individuele teamleden, ga ik een aantal andere weeshuizen bezoeken en ontmoet ik een aantal voormalige bewoonsters van Henny’s Home. Met alle input kan ik dan fijn aan de slag met het schrijven van (project)plannen. Ook ga ik op zoek naar een plekje waar ik mij de resterende tijd kan vestigen. En natuurlijk heel veel tijd doorbrengen met al m’n nieuwe vriendinnetjes! Ik heb het hier fijn. En al jullie lieve, enthousiaste en bemoedigende berichten doen mij goed!!! Voor nu heb ik even geen wensen.

1. Franklin:
    9 augustus 2018
    Trots op jou. Word elke dag beter.
  2. Marjolein:
    9 augustus 2018
    Wat een heerlijk poezenkind😁😁. Zo te horen kom je er wel!! Succes lieve schat en enjoy!
  3. Yvonne:
    9 augustus 2018
    Zo....wat een week!!!! Wat een geweldige binnenkomer op het vliegveld de ontmoeting met Bernard, dat is toch fantastisch!!!! Volgens mij ben je al aardig op je plekje. Serieuze gesprekken waar nodig en meiden laten giebelen in de kerk, geweldig👍💪. Succes met alles😘
  4. Wilma:
    9 augustus 2018
    Lekker op de bank met een kop thee, tijd voor blog Carola. Wat een heerlijk verhaal weer 😘
  5. Edwin:
    9 augustus 2018
    Wordt weer blij van je verhaal! Liefs
  6. Katja:
    9 augustus 2018
    Wow, wat een fantastische week heb je achter de rug. Wat heerlijk dat je nu alweer een poezenkind hebt 😍. Beetje jammer dat je mn advies niet opgevolgd hebt en opeens weer in een grote mevrouwenbaan zit 😬. Echt super om te lezen dat je het zo fijn hebt!! Geniet!!! Dikke zoen 💋
  7. Therry Simonis:
    9 augustus 2018
    Wat mooi en goed te lezen!
  8. Ivon:
    9 augustus 2018
    Super goed verhaal! Fijn dat je je draai een beetje begint te vinden. 😍
  9. Hanneke:
    😘 genoten!
  10. Doralice:
    Wat heerlijk om je ervaringen weer te lezen. Geniet!! 😘
  11. Marieke Rompelman:
    9 augustus 2018
    Mooi verhaal weer van die " blanke mevrouw met echt heel raar haar"
    Ik kan me de verbaasde blikken voorstellen tussen de zwarte koppies.
    Succes met alle nieuwe ervaringen!
  12. Marlene:
    9 augustus 2018
    Hallo mevrouw met raar haar, heel fijn om te horen dat je een goede eerste week had😘
  13. Janneke:
    9 augustus 2018
    Meid, wat maak jij onwijs veel mee!! Ik vind het heel bijzonder en stoer dat je dit doet! Super fijn dat je het zo naar je zin hebt. Enjoy!! Knuffel Janneke.
  14. Meidina:
    9 augustus 2018
    Wat schrijf je toch leuk Carool, ik zit jouw verhaal ondertussen al helemaal visueel voor mezelf te maken. En eerlijk is eerlijk dat rare haar is niet zo moeilijk 😂 Goed om te lezen dat je je eerste week al zo fijn was, wat een super mooie ervaring gaat dit worden! Elke dag een beetje meer. Geniet en knuffels!! Liefs Meidina 😘
  15. Aria:
    10 augustus 2018
    En ergens ga je vast ook een boek schrijven .. want weet zeker dat je dat ook gewoon kan.. want je doet het al! En weet je, wie wil er nou niet Hoofd Springtouwen zijn!
  16. Naomi Van der Graaff:
    10 augustus 2018
    Hoe cool om te lezen, wat een topper ben je toch. Hopelijk vind je een fijn stekkie meis voor jezelf. Dikke zoen!
  17. Judith Gelink:
    10 augustus 2018
    Leuk dat je Eveline, Puck, Janneke, Cato en Eva hebt ontmoet, de hockeymeisjes van de Hdm Youth Academy uit Den Haag.
    Ze hebben het fantastisch gehad & zijn nog noet echt “geland”.
    Succes daar.
    Gr van YA commissielid & moeder van Eva
  18. Sylvia Schafthuizen:
    10 augustus 2018
    Wat een prachtig verhaal weer mevrouw met het rare haar 😘
  19. Astrid:
    10 augustus 2018
    Wat heerlijk Carola. Het klinkt als een warm bad waar je in terecht komt.
    En wat goed dat je je hart volgt. We wachten met spanning op je volgende verhaal . Dikke kus
  20. Linda Hartensveld:
    10 augustus 2018
    Zit jouw verhaal te lezen, terwijl mijn kids zich vermaken in een trampolinepark. Ik lach me rot om de verhalen van jou. Na dit avontuur moet je echt een boek gaan schrijven☺ wens je weer een enerverende week toe. X
  21. Cynthia:
    10 augustus 2018
    Wat een gaaf avontuur waarmee je aan de slag bent gegaan Carola. Ik ga je volgen! Zo leuk die foto's en verhalen van de meiden, het wandelen, Jumbo Hilltop, de kerkdienst, sportdag, de gesponsorde voetbaltenue's, Henny's academy, pole pole en natuurlijk de samosa's (lekker hè), ..... zo gaaf om alles voorbij te zien komen. En wat een leuke vriend (zeur)Pietje ;-) Ennuh ..... de eerste fietstraining voor de fietstocht Arusha/Tanzania naar Kwale/Kenia gisteren gedaan. Yesssss! Succes on the job en de meiden daar de groeten
  22. Mariëlle:
    12 augustus 2018
    Gaat lekker daar hè 😊 Geniet ervan, supertrots! 😘
  23. Michèle:
    13 augustus 2018
    Weer met een grijns op mijn gezicht gelezen. Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt.
  24. Heleen:
    15 augustus 2018
    Prachtig verhaal, Carola. Keep us posted!