Boda-boda en 'pole pole'

14 januari 2018 - Kampala, Oeganda

Hoe zal ik mijn eerste paar dagen in Uganda omschrijven ..... Warm, stoffig, vies, armoedig, rommelig, benauwd en druk maar ook hartverwarmend, zonnig, gezellig en een grote ontdekkingstocht! Voor het ontdekken van en vervoer in Kampala kun je het beste gebruikmaken van de boda-boda. Dat is niet een fancy vervoermiddel of een bus of taxi met privéchauffeur maar gewoon een simpele, olie-verslindende brommer(t) .... Jawel, een brommer.... Voor een appel en een ei, brengt de boda-boda je overal. En op elke manier; tegen de rijrichting in, over de stoep, een shortcut over het benzinestation, door diepe kuilen en over hoge verkeersdrempels. Bij het opstappen nog even onderhandelen over de prijs (weinig of heel weinig) en dan helm op en op pad. Je leest het goed; helm op ..... Voor de oplettende kijker ben ik met helm te zien op een van de foto's. Je zult begrijpen dat de rest van de dag mijn haar als Jeroentje zit.

Naast rondrijden op de boda-boda ben ik inmiddels geïntroduceerd bij 'mijn' project, heb ik een Lunganda simkaart, m'n eerste miljoen gepind, de best coffee in town ontdekt en geleerd dat geduld hier een hele schone zaak is! Pole pole ....... 'Mijn' project - Agape Ministries bestaat uit het boys home en het drop-in centre. Met veel passie en compassie worden hier zwerfjongetjes opgevangen en hen, ogenschijnlijk, simpele zaken aangeboden als onderdak, de gelegenheid om zich te wassen, een fatsoenlijke maaltijd te eten en wat te leren. Vooral de lessen Engels en wiskunde worden 'gevroten' door de boys. Daarnaast wordt er gevoetbald en heeeeel veel gekleurd. Ik heb inmiddels vrijdag met de kids in de boys home en met de kids in het drop-in centre doorgebracht. Ze vinden mij (nog) vreemd en houden afstand. Maar ook ik moet wennen aan mijn rol en plaats in de groep. Heb er alle vertrouwen in dat we elkaar wel gaan (leuk en aardig) vinden! Maar zoals alles in Oeganda ... pole pole ... Rustig aan!

Nog meer 'vreemde' vogels wonen er in het Doingoood home; een bont gezelschap aan jongens en meisjes die allemaal vrijwilligerswerk doen op een project. De 1 voor 6 weken, de ander voor 5 maanden, vanuit professie of interesse maar allemaal met de intentie om er een mooie tijd van te maken. Gelukkig zijn er ook een paar oudere 'meisjes' dus ben ik niet eens de oudste in het gezelschap! We eten samen, ontdekken Kampala met elkaar en leren van elkaar de beste routes, deals en natuurlijk van elkaars ervaringen. Morgen is alweer de laatste dag van bewoner/vrijwilliger Bram dus dat 'vierden' we vanavond met een barbecue. Vandaag en gisteren vierden we ons vrije weekend door het Lubiri paleis - het paleis van de huidige koning - te bezoeken inclusief een bezoek aan de martelkamers. In de gang waar de 'kamers' zich bevinden, stierven ruim 25.000 mensen. Geëlektrocuteerd in het water .... Een triest deel van de geschiedenis van Oeganda. Daarom deden we daarna een bakkie & taart bij Java's als troost. Vanochtend woonden we een dienst bij in de Watoto gemeenschap. Dat is nog eens je geloof beleven! Zang en een live band, meeklappen en meezingen. Strak geregisseerd inclusief aftelklok en terugkijkscherm, videoregie en bewegend licht; mijn evenementen-hart maakte even een sprongetje. Vanmiddag genoten we van de zon en maakten we een plonsje in het zwembad van het Cassia Lodge. Een hotel boven op 1 van de 7 heuvelen van Kampala met een geweldig uitzicht over Lake Victoria! Morgen start mijn eerste echte volle week met de boys van Apage; ga ze voorlezen, Engels leren, met ze kleuren, misschien zelfs wel voetballen en een bonte middag met ze organiseren. Zingen, dansen, acrobatiek, voordragen; het mag allemaal. Wanneer zij zich maar gehoord en gezien voelen. Dan is het goed. En pole pole doen :-)

1. Gaby:
    Indrukwekkend. X
  2. Naomi Van der Graaff:
    14 januari 2018
    Hey meissie! Wat maak je een hoop mee? Die RR verdient ook een opknapbeurt.... veel plezier met de boys! Dat gaat jou lukken, lekker kleuren, voetballen (vertel je ze wel dat ik Cocu leuk vind?). Hee! Hebben ze daar ook een Koffie&zo, dat meen je niet, wat een lekker taartje. Bizar om de contrasten zo te zien. Nou wijffie! Goed bezig en veel plezier daar. Dikke zoen en ik ben ubertrots op jou!!
  3. Katja:
    14 januari 2018
    Wat super om te lezen allemaal! Ziet er heel gaaf uit op de foto’s, ja zelfs jij met helm achterop de brommert 😉
    Heel veel succes en plezier vanaf morgen met de boys, gaat vast helemaal goed komen! Dikke zoen 💋
  4. Wilma:
    Gaafff! Zo te horen gaat het goed 😘
  5. Sylvia Schafthuizen:
    14 januari 2018
    Wat een hoop ervaringen Carola in de eerste dagen. Dat contact met de boys komt wel goed 😀. Geniet!
  6. Marielle van den Berge:
    14 januari 2018
    Super leuk Carola..! Klinkt goed. Veel plezier met de boys en deze bijzondere ervaring.
  7. Marlene:
    14 januari 2018
    Heerlijk om je verhaal te lezen, met een lach op m'n gezicht, want ik heb beeld van jou met die helm op je mooie kuif! Have fun daar, X
  8. Micha:
    14 januari 2018
    Wat een diversiteit aan indrukken en mooie ervaringen! Zelfs nieuwe talenten acrobatiek en voetbal 😁 Veel plezier en succes de komende weken.
  9. Yvonne:
    14 januari 2018
    Hoi meissie, wat maak jij indrukwekkende dingen mee!!!! Fascinerend om dat op deze manier een beetje mee te beleven!! Ennuh.....ben jij nou die ijdeltuit die achterop de brommer in het spiegeltje kijkt om te zien hoe je eruit ziet als je fotografeert?????? 🤣🤣. Voor de komende week alvast heel veel plezier en succes met de boys!!🙋‍♀️
  10. Franklin:
    15 januari 2018
    Het begint allemaal heel tof en dat gaat zo te horen alleen maar nog mooier worden. Geniet van elke dag daar
  11. Petra:
    15 januari 2018
    Wat een avontuur! Super gaaf. Komt vast goed tussen jou en de boys. Ben wel benieuwd naar de “helm after” foto 😉.
  12. Ilse:
    15 januari 2018
    Super beleving! Ervaar het met volle aanwezigheid en intensiteit. Heerlijk om te lezen.
    X
  13. Clarinda Gros:
    15 januari 2018
    Echt zo stoer dat je dit doet. Veel succes en mooie nieuwe ervaringen. En ik zag ook een bericht op Facebook, dus er is hier WIFI :)
  14. Ineke:
    15 januari 2018
    Hi Carola, Geweldig om te lezen en nu bén je er eindelijk! Ik had al aan Frank en Joris geappt of je je föhn nog meegenomen had ;-) Geniet ervan Isaac en de boys zijn allemaal schatjes en Kampala is geweldig. You gotta love it!
  15. Astrid:
    15 januari 2018
    hoi Carola, wat een ervaringen heb je al opgedaan. Ik weet hoe het is om in een bijzonder land kids te helpen, zo bijzonder! Geniet ervan en weet dat de ogenschijnlijke kleine dingen heel veel met kinderen doet. groeten!
  16. Annette:
    15 januari 2018
    Hi Carola,, geweldig om dit te lezen. Maar wat een indrukken in zo'n eerste week. Komt vast goed tussen jou en de boys. Veel plezier!!!!! XX
  17. Marrit:
    15 januari 2018
    Dag Carola, wat een fantastisch verhaal en wat een belevenissen al in zo'n korte tijd. Wat is Afrika toch een bijzonder land en wat heeft het grote verschillen he? Geweldig om je te volgen en ik ben ontzettend benieuwd naar het werken met de boys en hoe ze jou steeds meer gaan vertrouwen zodat je ze iets kan leren! Heel veel succes en geniet er ook van! Ik kan niet wachten om in het vliegtuig te stappen en je achterna te reizen. Ik kijk uit naar je volgende verhaal en foto's! Tot snel, onderaan de voet van de Kilimanjaro!!
    Groetjes Marrit
  18. Mariëlle:
    15 januari 2018
    Wat een ervaring - nu al! Geniet ervan (ik geniet in elk geval van de verhalen en foto’s :-)) supertrots op je! X
  19. Marieke Rompelman:
    16 januari 2018
    Wat een bijzondere ervaringen ! Krijg er ook zin in!
  20. Tentie kili:
    17 januari 2018
    Heerlijk om je verhaal te lezen! In gedachten wandel ik gewoon met je mee 😉 Enjoy!
  21. JVBARNEVELD:
    19 januari 2018
    Ha Carola wat een belevenissen geniet er van wel wat anders als thuis lieve groet
  22. Carola:
    19 januari 2018
    Hallo allemaal, dank jullie wel voor jullie enthousiaste en lieve reacties! Ik heb inmiddels een paar filmpjes geplaatst. Onder andere van de kerkdienst in de Watoto church afgelopen zondag. Heel even kijken dan begrijp je wat ik bedoel met 'je geloof beleven'.
    XC